озацьк≥ л≥тописи: —амовидц¤, √раб¤нки, ¬еличка
*це дуже поб≥жний огл¤д. ƒжерело ≥нформац≥њ - на сайт≥
http://litopys.narod.ru *
- не Ї виключно ≥сторичними творами (тобто науково точними),
а, великою м≥рою - л≥тературн≥ пам'¤тки;
- поЇднали л≥тописн≥ традиц≥њ ињвськоњ –ус≥,
широко використовували зах≥дно-Ївропейськ≥ - польськ≥,
н≥мецьк≥, французьк≥ джерела;
- центральна тема ус≥х украњнських козацьких
л≥топис≥в - в≥йна украњнського народу п≥д проводом
Ѕогдана ’мельницького.
Ћ≥топис —амовидц¤:
охоплюЇ пер≥од 1648-1702 рр.
- ќсоба л≥тописц¤: автор - очевидець описуваних под≥й.
…ого мова ≥ стиль позбавлен≥ книжност≥, риторичних прикрас,
впливу польськоњ чи латинськоњ л≥тератури. јвтор
не дотримуЇтьс¤ л≥тописноњ стильовоњ традиц≥њ,
що була поширена на ”крањн≥. «≥ зм≥сту л≥топису
в≥дчуваЇтьс¤ неприхильне ставленн¤ автора
до "високих" школ на зразок ињвськоњ колег≥њ.
ўодо особи автора ≥снуЇ дек≥лька г≥потез, одна з них:
ним був генеральний п≥дскарб≥й, брацлавський протопоп,
стародубський св¤щенник роман –акушка-–омановський
(прибл. 1622-1703).
- јвторська концепц≥¤ або авторське начало:
взагал≥ в≥дсутн¤ концептуальна установка, прийн¤та вже √раб¤нкою
та ¬еличком, що це визвольна в≥йна украњнського народу.
јвтор намагавс¤ подати под≥њ майже безоц≥ночно, об'Їктивно,
¤к перел≥к факт≥в.
- —усп≥льно-пол≥тичн≥ погл¤ди л≥тописц¤:
- сп≥вчутт¤ до шл¤хетського стану, "значних козак≥в",
неприхильн≥сть до низ≥в, що грабують "значних";
- холодне, ≥нод≥ в≥дверто вороже ставленн¤ до козак≥в;
- ѕричини в≥йни:
- рел≥г≥йна: утиск православноњ в≥ри;
- соц≥альна: козак≥в от¤гощен≥Ї.
- ќбраз Ѕогдана ’мельницького:
прихильного ставленн¤ до особи Ѕ. ’мельницького
в ц≥й прац≥ немаЇ, ’мельницький зображуЇтьс¤
¤к звичайна "смертна людина" (а не ¤к нац≥ональний
√ерой наступних л≥топис≥в), расторопний
чигиринський сотник, у письм≥ б≥глий.
ѕ≥сл¤ двох перемог - загордивс¤, хоча мав ставитись
до корол¤ польського ¤к до свого пана.
- ќц≥нка под≥й 1648 р.:
- "в той час не було милосерд¤ межи народом людським".
Ћ≥тописець не робить н≥¤ких вин¤тк≥в, описуючи жорсток≥сть
татар≥в та козак≥в, що не т≥льки Їврењв та шл¤хту губили,
але й посполитих, ¤к≥ в неволю татарську мусили йти,
особливо молод≥ рем≥сники.
- спустошенн¤ ’мельницького тривало аж до л≥та, бо
"√осподь Ѕог за гр≥хи навид≥л землю такою т¤жкою войною
и отн¤л оной господара, тоест корол¤ щасливого ¬ладислава,
котор≥й на початку тоей нещасной войни помер".
- в п≥дсумок - алегор≥¤: "“ого ж року саранча барзо велика¤
на усей ”крањн≥ была и барзо шкоди велик≥Ї починила".
*зрозум≥ло, що л≥тописець, ¤кий сприймав би це повстанн¤
¤к визвольне й героњчне, не завершав би огл¤ду таким ≥сторично
реальним, проте ≥дейно негативним образом ¤к сарана*
- 1649 р.: "усе, що живо, п≥дн¤лос¤ в козацтво,
хто нав≥ть зроду козаком ≥ не був",
"усе це д≥¤лос¤ задл¤ того, щоб збагатитис¤
добром шл¤хетським, Їврейським, та ≥них людей",
ус≥ значн≥ та багат≥ люди, нав≥ть бургомистри
з м≥ст права ћагдебурзького, кидали своњ ур¤ди,
голили бороди та йшли до козак≥в, аби
власного добра не позбутись: "так ди¤вол
учинил себ≥ см≥х з людей статечних".
Ћ≥топис гад¤цького полковника
√ригор≥¤ √раб¤нки:
≥стор≥¤ козацтва в≥д найдавн≥ших час≥в до 1709 р.
- ƒжерела:
- спогади сучасник≥в под≥й, на зразок л≥топису —амовидц¤,
твори в≥тчизн¤них ≥стор≥ограф≥в ("—инопсис" 1674 р. ≤. √≥зел¤)
та ≥ноземних ("ѕольськ≥ аннали" оф≥ц≥йного ≥стор≥ографа
польських корол≥в ¬еспас≥ана аховського), поема —ам≥йла
“вардовського "¬≥йна домова" 1681, твори ћартина ромера,
ћартина та …оах≥ма Ѕельських, ћаце¤ —трийковського,
ќлександра √ваньњн≥, —амуњла ѕуфендорфа, …огана √≥бнера.
- загальна характеристика: комп≥л¤тивний тв≥р,
в першу чергу Ї л≥тературним,а не ≥сторичним джерелом,
бо м≥стить дуже багато фактичних помилок.
*але, оск≥льки даний предмет називаЇтьс¤ ≥стор≥¤
пол≥тичноњ думки ”крањни, а не ≥стор≥¤ ”крањни, нас ц≥кавить
не ст≥льки те, ¤к там було насправд≥, а те, ¤к т≥ под≥њ
сприймались њх учасниками ≥ спостер≥гачами*
- јвтор: вчивс¤ у иЇво-ћогил¤нськ≥й академ≥њ,
знав польську, латинську, н≥мецьку.
- јвторське начало або авторська концепц≥¤:
- так ¤к в книгах р≥зних ≥ноземних ≥сторик≥в
багато говоритьс¤ про козак≥в, автор хоче, щоб
њхн≥ д≥¤нн¤, а особливо перемоги п≥д проводом
знаменитого вожд¤ Ѕ. ’мельницького, не прийшли в забутт¤.
Ќе залишати в попел≥ загиблими славетн≥ д≥¤нн¤ р≥дного народу,
а ¤вити њх св≥тов≥, на незабудь нащадкам записати.
’то б знав про подвиги видатних героњв минулого,
¤кби њх не описали —в¤те письмо та ≥сторики?
- патетичний характер твору перетворюЇ його не на л≥топис,
а на г≥пергероњзований ≥сторичний роман.
- ќбраз козацтва:
- "козаки в пустельних лугах на узбережж¤х ƒн≥пра та
Ѕугу з давн≥х давен збираютьс¤ не заради наживи, а т≥льки
заради оборони та зм≥цненн¤ в≥ри христи¤нськоњ": таким чином
√. √раб¤нка стоњть б≥л¤ початк≥в традиц≥њ героњзац≥њ,
возвеличенн¤ козацтва.
- досл≥джуЇ походженн¤ "малорос≥йського народу або
ж козак≥в": походженн¤ слова "козак" виводить в≥д назви
племен≥ козар (хазар), ¤к≥ Ї предками козак≥в. ќписуЇ
њх так: козари мали звичањ груб≥ та жорсток≥, мандр≥вне
житт¤, хл≥ба не знали, золотом-ср≥блом нехтували,
т≥льки лицарськоњ звит¤ги навчалис¤; хоробр≥, страху не знали,
допомогали в походах ≥ру, ќлександру ћакедонському.
*ц≥каво, така (≥сторично нев≥рна)
≥нтерпретац≥¤, коли походженн¤ украњнського (малорос≥йського)
народу виводитьс¤ через козак≥в в≥д хозар, в≥докремлюЇ
украњнц≥в в≥д своњх слов'¤нських сус≥д≥в. “аке прагненн¤
"окрем≥шност≥" говорить про початок процесу само≥дентиф≥кац≥њ
украњнськоњ нац≥њ*
озари ран≥ш за –юрикович≥в волод≥ли иЇвом та ≥ншими
слов'¤нськими земл¤ми, бо в≥домо з л≥топис≥в,
що отримували з них данину.
*ц¤ концепц≥¤ зображуЇ козар, а, отже, козак≥в,
б≥льш законними волод≥льц¤ми слов'¤нських земель,
ан≥ж "зайди" –юрикович≥. ÷е в той час, коли правонаступництво
ињвськоњ –ус≥ ћосков≥Їю рос≥йська ≥сторична школа
виводила саме через правл¤чу в ћоскв≥ (до к≥нц¤ XVI cт.)
династ≥ю –юрикович≥в*
- ќбраз Ѕогдана ’мельницького: центральна постать л≥топису,
поЇднуЇ риси реальноњ ≥сторичноњ особи та ≥деального вожд¤:
- "преславний вождь запорозький", "муж хитрий у в≥йськов≥й
справ≥ ≥ дуже розумний", "в науц≥ латинськоњ мови вправний",
бувши "найб≥льшим недругом шл¤хти, все ж у в≥вйн≥ ц≥й ви¤вив
себе ≥ найб≥льшим справедливцем".
- √раб¤нка приписуЇ ’мельницькому промови у
найзначн≥ших справах та ≥сторичних моментах - в традиц≥¤х
л≥топис≥в ињвськоњ –ус≥. ѕосмертну характеристику
Ѕ. ’мельницького (також давньоруська л≥тописна традиц≥¤),
автор витримуЇ в дус≥ традиц≥йних доброчесностей
воњна-богатир¤.
- ’мельницький маЇ дв≥ основн≥ заслуги -
визволенн¤ ”крањни в≥д "т¤жкого ¤рма л¤дського" та приведенн¤ њњ
до рос≥йського монарха у п≥дданство.
- ѕромосковська ор≥Їнтац≥¤ автора:
- прихильне ставленн¤ до ћоскви виступаЇ в л≥тописц¤
критер≥Їм доброчесност≥ ≥сторичноњ особи. Ќаприклад,
як≥в —омко - "вождь хоробрий ≥ у справах в≥йськових вм≥лий",
"воњн хоробрий ≥ см≥ливий, вроди, зросту ≥ краси незвичайноњ,
найб≥льше ж царськоњ величност≥ слуга найв≥рн≥ший". Ќавпаки,
≤ван ¬иговський - "злод≥й ≥ в≥роломець", "прихований супостат,
образом ≥ думками л¤х", "ворог всеруський", "супостат ≥ ¤вний
зрадник".
- украњнськ≥ земл≥ називаЇ рос≥йськими.
- "р≥вноапостольний кн¤зь ¬олодимир —в¤тий - монарх
≥ самодержець вс≥Їњ –ос≥њ".
Ћ≥топис —ам≥йла ¬еличка,
канцел¤риста в≥йська «апорозького, охоплюЇ под≥њ 1648-1700 рр.
- ƒжерела: —амуњл ѕуфендорф, поема "¬≥йна домова"
—. “вардовського, спогади очевидц¤ —ам≥йло «орки (останнього,
одначе, вважають вигаданою особою).
- ћотив написанн¤: побачивши на власн≥ оч≥
насл≥дки –уњни на ѕравобережж≥: аби нащадки знали,
що там трапилось, чому ≥ ¤к.
- —усп≥льно-пол≥тичн≥ погл¤ди:
- виступаЇ за становий под≥л на посполитих ≥ козацтво,
в≥дстоюЇ ≥нтереси козацького стану, за справедлив≥сть
серед козак≥в.
- ≥деал сусп≥льного устрою: «апор≥зька —≥ч -
в≥льна республ≥ка, де кожний њњ член маЇ змогу
бути в≥льним у своњх д≥¤х, хоча й п≥дл¤гав би
безсумн≥вн≥й дисципл≥н≥; кожен чолов≥к маЇ право голосу.
- сварить полковник≥в, що вони т≥льки за власний
добробут вбол≥вають.
на головну стор≥нку