ƒержавн≥сть - це устр≥й всього матер≥ального ≥ псих≥чного бутт¤ ц≥лого народу; комплекс тих ≥нститут≥в економ≥ки, пол≥тики, культури, ¤к≥ д≥ють на територ≥њ, населен≥й нац≥ональним колективом, ¤к≥ зв'¤зують його в компактну ц≥л≥сть, ¤к≥ забезпечують його розвиток у сучасному ≥ майбутньому.
¬'¤в≥мо соб≥, що "“юрма Ќарод≥в" (—–—– тобто) так чи ≥накше розвалитьс¤, що цьому розвалов≥ будуть спри¤ти "зовн≥шн≥ чинники", що вони, ц≥ чинники, матимуть до певноњ м≥ри силу вир≥шувати долю п≥дсоветських народ≥в. ≤ ось тод≥ вороги украњнськоњ державност≥ скористались би ц≥Їю пропагандою наших б≥дних "м≥н≥стр≥в". ¬ороги напевне казали б "чинникам": "Ќ≥¤коњ ”крањнськоњ ƒержави не було й немаЇ. ¬она вибухла штучно на один момент ≥ зникла. ”крањнський народ у творенн≥ њњ участи не брав ≥ не ц≥кавитьс¤ нею. “а це й сам≥ украњнц≥ визнають. ќт що про це кажуть сам≥ украњнськ≥ вожд≥". ≤ наводили б текстуально вс≥ декларац≥њ наших "м≥н≥стр≥в". —амо собою, перед "чинниками" стало б питанн¤ не визволенн¤ ”крањнськоњ ƒержави, а створенн¤ њњ. ј це питанн¤ ≥нше й не таке дл¤ них просте.
який м≥г бути особистий ≥нтерес у ѕетлюри сховати мирний договор з ћосквою, що дав би ”крањн≥ час зорган≥зуватись ≥ зм≥цнити своњ сили? "¬≥н знав, що заключенн¤ миру з –ос≥Їю, установленн¤ рел¤тивного спокою й орган≥зац≥йноњ творчоњ роботи в ”крањнськ≥й ƒержав≥ неодм≥нно позбавить його участ≥ в ур¤д≥, саморекламноњ рол≥ "√оловного ќтамана", - всього, зв'¤заного з нею. ¬≥н знав про те, що в≥йськов≥ фах≥вц≥ ставились з неповагою ≥ насм≥шкою до його неуцтва у воЇнних д≥¤х та в орган≥зац≥њ арм≥њ" (37). …ому було в≥домо, що штаб полку —≥чових —тр≥льц≥в пропонував усунути ѕетлюру з його посади, а ¬инниченко в≥дн≥с вир≥шенн¤ цього питанн¤ до другоњ сес≥њ “рудового онгресу - вищого «аконодавчого ќргану Ќац≥њ. ƒоки т¤глась в≥йна, скликати “рудовий онгрес було неможливо.
"Ѕути м≥н≥стром чи депутатом, а то ще й президентом, це найкраще середовище дл¤ розвитку ≥нстинкту пануванн¤ чи честолюбност≥. яскравим зразком дл¤ мене ц≥Їњ риси був, ¤к ¤ вище казав, —. ѕетлюра, та до такоњ м≥ри, що серед моњх парт≥йних ≥ ур¤дових сп≥вроб≥тник≥в, ¤к≥ не могли не пом≥чати в нього ви¤в≥в цих нахил≥в, нав≥ть склавс¤ терм≥н дл¤ позначенн¤ його: "петлюритись", себто ф≥гурувати, прибирати пози, прагнути оплеск≥в, "отаманувати" з ус≥ма матер≥альними ≥ псих≥чними прив≥ле¤ми цього стану" (76).