“ќћј— ”Ќ,
"—труктура наукових революцiй"
- ≤стор≥¤ створенн¤:
Ќарис "—труктура наукових революц≥й" було написано в 1962 роц≥.
“. ун спец≥ал≥зувавс¤ на теоретичн≥й ф≥зиц≥, проте ще
в ун≥версистет≥ в≥н зац≥кавивс¤ ≥стор≥Їю наукових ≥дей:
природою науки, причинами њњ дос¤гнень, канонами
наукового мисленн¤. ѕробувши 1 р≥к у товариств≥ переважно
фах≥вц≥в у галуз≥ сусп≥льних наук, “омас ун з≥ткнувс¤
з проблемою в≥дм≥ни њхнього сп≥втовариства
в≥д сп≥втовариства вчених-природознавц≥в,
серед ¤ких навчавс¤ в≥н сам. …ого вразили
к≥льк≥сть ≥ ступ≥нь в≥дкритих розб≥жностей м≥ж соц≥ологами
з приводу доц≥льност≥ постановки тих чи ≥нших наукових проблем
≥ метод≥в њхнього розв'¤занн¤. ѕрактика наукових досл≥джень
у галуз≥ астроном≥њ, ф≥зики, х≥м≥њ, б≥олог≥њ звичайно не даЇ
жодного приводу дл¤ того, щоб заперечувати сам≥ основи цих наук,
тод≥ ¤к серед психолог≥в чи соц≥олог≥в це зустр≥чаЇтьс¤ часто-густо.
—проби знайти джерело ц≥Їњ в≥дм≥нност≥ привели “омаса уна
до усв≥домленн¤ рол≥ в науковому досл≥дженн≥ того,
що в≥н згодом почав називати "парадигмами".
- ћета нарису:
накреслити ≥сторично ор≥Їнтовану
концепц≥ю науки через ≥сторичний п≥дх≥д до самоњ науковоњ
д≥¤льност≥. ƒе¤к≥ критики вказують, що аргументац≥¤
“. уна страждаЇ на плутанину м≥ж описовими
≥ нормативними модел¤ми.
- онцепц≥¤ розвитку науки через накопиченн¤
або кумул¤тивна модель розвитку,
проти ¤коњ виступаЇ “. ун:
- наука - сукупн≥сть факт≥в, теор≥й ≥ метод≥в,
з≥браних у п≥дручниках дл¤ щоденного вжитку;
розвиток науки - поступовий процес,
в ¤кому факти, теор≥њ ≥ методи складаютьс¤
у запас дос¤гнень, ¤кий все зростаЇ
≥ ¤вл¤Ї собою наукову методолог≥ю ≥ знанн¤.
- ≥стор≥¤ науки - це дисципл≥на, що ф≥ксуЇ
цей посл≥довний прир≥ст ≥ труднощ≥ накопиченн¤
знанн¤. «авданн¤ ≥сторика науки: визначити,
хто ≥ коли в≥дкрив або винайшов
кожний науковий факт, закон ≥ теор≥ю; описати
≥ по¤снити силу-силенну помилок, м≥ф≥в ≥ забобон≥в,
що перешкоджали швидшому накопиченню складник≥в
сучасного наукового знанн¤. ÷им ≥сторикам
усе важче стаЇ в≥др≥зн¤ти "науковий"
зм≥ст колишн≥х спостережень ≥ переконань
в≥д того, що њхн≥ попередники з готовн≥стю
називали "помилкою" ≥ "забобоном".
- погл¤д на науку ¤к кумул¤тивний процес грунтуЇтьс¤
на пан≥вн≥й еп≥стемолог≥њ, що вважаЇ знанн¤ конструкц≥Їю,
¤ку розум зводить безпосередньо на безпосередн≥х почутт¤х.
„и Ї чуттЇвий досв≥д пост≥йним ≥ нейтральним, а теор≥њ -
просто результатом ≥нтерпретац≥њ людиною отриманих даних?..
Ќе маючи ¤коњсь бодай розвиненоњ альтернативи,
“. ун вважаЇ неможливим повн≥стю зректис¤ ц≥Їњ думки.
јле вона б≥льше не функц≥онуЇ ефективно...
- ≤сторичний п≥дх≥д, ¤кий застосовуЇ “омас ун:
наука не прагне до ≥деалу, ¤к п≥дказуть у¤вленн¤ про
њњ кумул¤тивний розвиток.
≤сторики науки намагаютьс¤ розкрити ≥сторичну ц≥л≥сн≥сть
науки в той пер≥од, коли вона ≥снувала. Ќаприклад:
њх ц≥кавить не питанн¤ про в≥дпов≥дн≥сть переконань √ал≥ле¤
до сучасних наукових положень, а стосунки м≥ж його ≥де¤ми
та ≥де¤ми його наукового сп≥втовариства, тобто його вчител¤ми,
сучасниками та безпосередн≥ми наступниками в ≥стор≥њ науки.
- ѕарадигми:
- визнан≥ вс≥ма науков≥ дос¤гненн¤,
що прот¤гом певного часу дають модель
постановки проблем ≥ њхн≥х розв'¤зок науковому
сп≥втовариству.
- "парадигма" - терм≥н, т≥сно пов'¤заний ≥з
пон¤тт¤м "нормальноњ науки". "ѕарадигма" -
узвичаЇн≥ приклади практики наукових досл≥джень,
приклади, що включають закон, теор≥ю,
њхнЇ практичне застосуванн¤ ≥ необх≥дне
обладнанн¤, - дають модел≥, з ¤ких виникають
традиц≥њ нормального наукового досл≥дженн¤.
≤сторики науки описують приклади таких
традиц≥й ¤к "астроном≥ю оперн≥ка",
"динам≥ка Ќьютона", "хвильова оптика",
"квантова механ≥ка".
- вивченн¤ парадигм Ї тим, що готуЇ студента
до членства в тому чи ≥ншому науковому
сп≥втовариств≥. ”чен≥, в основ≥ науковоњ
д≥¤льност≥ ¤ких - однаков≥ парадигми,
спираютьс¤ на одн≥ й т≥ ж сам≥ правила
≥ стандарти науковоњ практики. ÷¤ сп≥льн≥сть настанов
≥ принайм≥ видима узгоджен≥сть,
¤вл¤ють собою передумови дл¤ нормальноњ науки.
- ’арактеристики парадигми:
- загальноприйн¤та. Ќаприклад: Ќьютон
склав першу б≥льш-менш загальноприйн¤ту
парадигму ф≥зичноњ оптики. ќтже, до Ќьютона
цю галузь назвати науковою не можна.
- приймаЇтьс¤ без доказу ¤к загальна
основа дл¤ своњх наукових переконань. Ќаприклад:
до Ќьютона кожний автор в≥дчував необх≥дн≥сть
творити ф≥зичну оптику ще раз, починаючи
≥з самих основ.
- ¤к насл≥док - в≥дбуваЇтьс¤ подальша
спец≥ал≥зац≥¤ вчених: творчо мисл¤чий
вчений починаЇ своЇ досл≥дженн¤ там, де воно
зупинилос¤ в п≥дручниках та в його колег.
–езультати його досл≥дженн¤ викладатимутьс¤
не в книжках, адресованих будь-кому,
хто зац≥кавитьс¤ цим предметом, а у вигл¤д≥
коротких статей, призначених т≥льки дл¤
колег-профес≥онал≥в, ¤к≥ знають парадигму.
ќтже, ознака спец≥ал≥зац≥њ: незрозум≥л≥сть
широким колам. Ќаприклад: у математиц≥
та астроном≥њ досл≥дницьк≥ пов≥домленн¤
перестали бути зрозум≥лими дл¤ широкоњ
аудитор≥њ вже за час≥в античност≥.
- ƒва значенн¤ терм≥ну "парадигма":
- "дисципл≥нарна матриц¤":
вс¤ сукупн≥сть переконань, ц≥нностей, припис≥в,
техн≥чних засоб≥в,
характерних дл¤ певного сп≥втовариства. омпоненти
"дисципл≥нарноњ матриц≥":
- символ≥чн≥ узагальненн¤ - вирази, визначенн¤,
пон¤тт¤, терм≥ни, формули, ¤к≥ ус≥ члени
науковоњ групи використовують без сумн≥в≥в
≥ розб≥жностей. —имвол≥чн≥ узагальненн¤ мають
лог≥чний, формальний характер. ћ≥ць науковоњ дисципл≥ни
зростаЇ в м≥ру зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ символ≥чних
узагальнень.
- загальновизнан≥ приписи, концептуальн≥ модел≥
починаючи в≥д евристичних ≥ зак≥нчуючи онтолог≥чними.
«агальновизнан≥, проте не загальнообов'¤зков≥.
- ц≥нност≥ - з ними згоджуютьс¤ значно швидше
за символ≥чн≥ узагальненн¤ ≥ концептуальн≥ модел≥.
«авд¤ки сп≥льност≥ ц≥нностей в науковому сп≥втовариств≥
виникаЇ почутт¤ Їдност≥. ѕроте конкретне застосуванн¤
ц≥нностей часто дуже в≥др≥зн¤Їтьс¤ - кожен п≥д
лог≥чн≥стю, ймов≥рн≥стю, корисн≥стю науки розум≥Ї
щось своЇ.
- загальновизнан≥ зразки конкретного розв'¤занн¤
проблем - основн≥ елементи дисципл≥нарноњ матриц≥.
- парадигма ¤к загальновизнаний зразок -
"last but not least" компонент дисципл≥нарноњ матриц≥.
÷е те, що “. ун назвав парадигмою в≥дпочатку,
але, щоб не плутатись, згодом назвав "зразком".
÷е конкретн≥ розв'¤занн¤ головоломок,
¤к≥ використовуютьс¤ ¤к модел≥ або приклади,
можуть зам≥нювати експл≥цитн≥ правила та бути основою
розв'¤занн¤ головоломок нормальноњ науки. ÷ей вид знанн¤
дос¤гаЇтьс¤ не вербальними засобами, а практичною
участю в досл≥дженн≥.
*÷ей пункт - ≥з доповненн¤ 1969 року. ќск≥льки сам
автор не виправив в ус≥й книжц≥ вживанн¤ цих двох терм≥н≥в,
то й мен≥, мабуть, не варто...*
- ¬иникненн¤ парадигми впливаЇ на структуру групи,
¤ка розробл¤Ї певну галузь науки: група стаЇ профес≥йною, а предмет
њњ зац≥кавленн¤ перетворюЇтьс¤ на наукову дисципл≥ну.
—творюютьс¤ спец≥альн≥ журнали, висуваютьс¤ вимоги
про запровадженн¤ спец≥ального курсу в академ≥чн≥й осв≥т≥.
“обто наукова спец≥ал≥зац≥¤ набуваЇ ≥нституц≥ональноњ форми.
- "Ќормальна наука":
- це досл≥дженн¤, ¤ке м≥цно спираЇтьс¤
на одне або к≥лька колишн≥х наукових дос¤гнень -
дос¤гнень, ¤к≥ прот¤гом ¤когось часу певне наукове
сп≥втовариство визнаЇ основою дл¤ розвитку подальшоњ
практичноњ д≥¤льност≥;
- досл≥дженн¤ в рамках нормальноњ науки - це
завз¤та ≥ наполеглива спроба нав'¤зати
природ≥ т≥ концептуальн≥ рамки,
що њх дала профес≥йна осв≥та;
- дос¤гненн¤ нормальноњ науки викладають
п≥дручники - елементарн≥ або п≥двищеного типу.
÷≥ п≥дручники роз'¤снюють суть прийн¤тоњ теор≥њ,
≥люструють њњ численн≥ вдал≥ застосуванн¤,
пор≥внюють ц≥ застосуванн¤ з типовими спостереженн¤ми
та експериментами;
- нормальна наука, на розвиток ¤коњ витрачаЇ
майже весь св≥й час б≥льш≥сть учених,
грунтуЇтьс¤ на припущенн≥, що наукове
сп≥втовариство знаЇ, ¤кий навколо нас св≥т.
Ќормальна наука часто придушуЇ фундаментальн≥
нововведенн¤, поза¤к вони неминуче руйнують
њњ основн≥ установки.
- ћета нормальноњ науки: в жодному раз≥
не вимагаЇ передбаченн¤ нових тип≥в ¤вищ,
навпаки: досл≥дженн¤ спр¤моване на розробку
тих ¤вищ ≥ теор≥й, ≥снуванн¤ ¤ких парадигма
заздалег≥дь припускаЇ.
- Ќормальне, тобто засноване на парадигм≥,
досл≥дженн¤ (теоретичне та емп≥ричне):
вивчаЇ три класи проблем:
- встановленн¤ значущих факт≥в - таких, що за даною
парадигмою показов≥ дл¤ розкритт¤ сут≥ речей. Ќаприклад:
де¤к≥ вчен≥ завоювали соб≥ репутац≥ю великих не
за новизну в≥дкритт≥в, а за точн≥сть, над≥йн≥сть
≥ широту метод≥в, розроблених ними дл¤ уточненн¤
ран≥ше в≥домих категор≥й факт≥в.
- з≥ставленн¤ факт≥в ≥ теор≥њ: факти
здеб≥льшого ц≥кав≥ не сам≥ собою, а тому,
що передбачен≥ парадигмальною теор≥Їю.
Ќаприклад: створенн¤ спец≥альних прилад≥в
дл¤ експериментального ви¤вленн¤
ран≥ше вгаданих за допомогою ¤к≥сноњ парадигми
к≥льк≥сних закон≥в.
- розробка теор≥њ: з метою
пол≥пшенн¤ розв'¤занн¤ проблем, ран≥ше
порушених лише поверхово, переформулюванн¤ пон¤ть.
Ќаприклад:
визначенн¤ числа јвогадро, зар¤ду електрона;
в≥дкритт¤ к≥льк≥сного закону - ¤к закон Ѕойл¤,
що пов'¤зував тиск газу з його об'Їмом.
- Ќормальна наука ¤к розв'¤занн¤ головоломок:
- ≥снуЇ сфера оч≥куваних результат≥в;
¤кщо результат досл≥дженн¤ не потрапив
до ц≥Їњ досить вузкоњ сфери,
це розгл¤даЇтьс¤ звичайно ¤к помилка досл≥ду,
а не в≥дхиленн¤ природи в≥д закону.
- причиною ентуз≥азму ≥ захопленност≥ вчених,
що роками працюють над проблемами нормального
досл≥дженн¤, хоча результати нормальноњ науки
можна досить точно передбачити, Ї спос≥б
отриманн¤ цього передбачуваного результату.
- отже, завершенн¤ проблеми нормального
досл≥дженн¤ - розробка нового
способу передбаченн¤, що вимагаЇ розв'¤занн¤
вс≥л¤ких складних ≥нструментальних,
концептуальних, математичних задач-головоломок.
- «адач≥-головоломки:
- особлива категор≥¤ проблем, розв'¤занн¤
¤ких може бути пробним камнем дл¤ перев≥рки
таланту ≥ майстерност≥ досл≥дника.
- здеб≥льшого головоломками виступають т≥ проблеми,
¤к≥ сп≥втовариство визнаЇ науковими або вартими уваги.
- задач≥-головоломки - це одна з причин,
через ¤ку нормальна наука здаЇтьс¤
прогресуючою такими швидкими темпами,
адже учен≥ концентрують увагу на проблемах,
розв'¤зати ¤к≥ њм може завадити т≥льки нестача
власноњ винах≥дливост≥.
- ритер≥њ добро¤к≥сноњ головоломки:
- не њњ власна ц≥нн≥сть, а гарантоване
≥снуванн¤ розв'¤занн¤.
Ќаприклад, справд≥ нагальн≥ проблеми:
засоби проти раку, тривалий мир на «емл≥ -
часто взагал≥ не Ї головоломками, так ¤к
њхнього розв'¤занн¤ може не бути зовс≥м.
- гарантоване ≥снуванн¤ розв'¤занн¤ можливе,
так ¤к, набуваючи парадигму, наукове товариство
одержуЇ критер≥й дл¤ вибору проблем,
що в принцип≥ можуть бути розв'¤зан≥,
доки цю парадигму приймати без доказу.
- щоб проблема класиф≥кувалась ¤к головоломка,
повинн≥ ≥снувати також правила,
що обмежують природу прийн¤тних р≥шень ≥ заходи,
¤кими дос¤гаютьс¤ ц≥ р≥шенн¤:
мережа концептуальних, ≥нструментальних
та методолог≥чних припис≥в.
- наск≥льки ц¤ мережа припис≥в даЇ правила,
¤к≥ вказують досл≥днику у галуз≥ зр≥лоњ науки,
що саме ¤вл¤ють собою св≥т ≥ наука,
наст≥льки досл≥дник може спок≥йно зосередити
своњ зусилл¤ на езотеричних проблемах,
що визначаютьс¤ цими правилами ≥ на¤вним знанн¤м.
ѕ≥сл¤ цього в≥д окремого ученого вимагаЇтьс¤
лише розв'¤зати головоломки, що ще лишилис¤.
- ѕравила ¤к система припис≥в:
- це ¤вн≥ чи не¤вн≥ елементи, ¤к≥ члени
даного сп≥втовариства абстрагували з њхн≥х
глобальн≥ших парадигм, щоб керуватись ними
¤к правилами у своњх досл≥дженн¤х.
- правила випливають ≥з парадигм, проте, ¤кщо
визначити парадигму, з ¤кою згодн≥ ус≥ члени
сп≥втовариства, досить легко, це ще не означаЇ
визначенн¤ загальних дл¤ нењ правил.
- правила Ї результатом повноњ ≥нтерпретац≥њ
та рац≥онал≥зац≥њ парадигми, щодо чого
в учених н≥коли немаЇ загальноњ узгодженоњ думки,
але, оск≥льки ус≥ вони згодн≥ в своњй ≥дентиф≥кац≥њ
парадигми, то спр¤мовувати досл≥дженн¤ нормальноњ науки
може одна лише парадигма завд¤ки безпосередньому
моделюванню повед≥нки ≥ д≥й досл≥дника.
- нормальна наука може розвиватис¤
без правил лише доти, доки наукове сп≥втовариство
приймаЇ без сумн≥ву вже дос¤гнут≥ розв'¤занн¤
¤кихось поодиноких проблем. Ѕайдуж≥сть
до правил зникне, коли втратитьс¤ певн≥сть
в парадигмах або зразках.
*"правила" - аналог≥чно пункту 7b,
"парадигми або зразки" - аналог≥чно пункту 7d*
- ѕрирода в≥дкритт¤:
в≥дкритт¤ чогось - це не простий одиничний акт.
¬≥дкритт¤ - це тривалий процес, ¤кий часто важко приписати
окрем≥й особистост≥ ≥ певному моменту часу.
ўоб в≥дкрити новий вид ¤вищ,
необх≥дно усв≥домленн¤ того, що в≥дбулос¤,
≥ того, ¤к воно виникло.
“≥льки ¤кщо вс≥ в≥дпов≥дн≥ концептуальн≥ категор≥њ
п≥дготовлен≥ заздалег≥дь, в≥дкритт¤ чогось
≥ визначенн¤, що це таке зд≥йснюЇтьс¤ "в одну мить".
- јномал≥¤ ≥ виникненн¤ наукових в≥дкритт≥в:
без спец≥альноњ техн≥ки, що створюЇтьс¤ переважно
дл¤ оч≥куваних ¤вищ, в≥дкритт¤ нових факт≥в не в≥дбуваЇтьс¤.
оли така техн≥ка ≥снуЇ, першим винах≥дником ви¤вл¤Їтьс¤ той,
хто, точно знаючи, на що в≥н оч≥куЇ, здатний розп≥знати
те, що в≥дхил¤Їтьс¤ в≥д оч≥куваного результату - аномал≥ю.
јномал≥¤ з'¤вл¤Їтьс¤ т≥льки на тл≥ парадигми. „им точн≥ша
≥ розвинен≥ша парадигма, тим вона - чутлив≥ший ≥ндикатор
у в≥дкритт≥ аномал≥њ, що тим самим призводить
до зм≥ни в парадигм≥.
- риза:
- авар≥¤ нормальноњ науковоњ д≥¤льност≥.
- тривка ≥ усв≥домлена аномал≥¤ не завжди породжуЇ кризу.
јномал≥¤ або розб≥жн≥сть маЇ бути фундаментальною,
такою, щоб њњ неможливо було визнати за головоломку
≥ залишити поки що осторонь дл¤ наступноњ розробки.
- коли на¤вна така фундаментальна аномал≥¤, що
њњ не можна н≥ ≥гнорувати, н≥ розв'¤зати
прот¤гом тривалого часу - починаЇтьс¤ перех≥д
до кризового стану -
пер≥оду екстраординарноњ науки
- криза, усв≥домлена сп≥втовариством вчених,
зумовлюЇ пошуки ≥ створенн¤ новоњ теор≥њ. ризи Ї
необх≥дною предумовою виникненн¤ нових теор≥й.
- —имптоми кризи:
- перев≥рка парадигми, що до цього часу
сприймалас¤ без доказу. ќбговоренн¤ њњ
фундаментальних засад.
- банкрутство чинних правил науки, що означаЇ
прелюд≥ю до пошуку нових. ¬иникненню нових теор≥й,
зазвичай, передуЇ пер≥од р≥зко вираженоњ
профес≥йноњ невпевненост≥.
- швидке множенн¤ вар≥ант≥в теор≥њ,
що переживаЇ кризу.
- неспроможн≥сть нормальноњ науки впоратис¤
з техн≥чними завданн¤ми, що виникають в процес≥
розв'¤занн¤ головоломок. ” науц≥, ¤к ≥ на виробництв≥,
зм≥на обладнанн¤ - крайн≥й зах≥д, до ¤кого вдаютьс¤
в раз≥ крайньоњ необх≥дност≥.
- створенн¤ множини спекул¤тивних
теор≥й, що в раз≥ усп≥ху могли б в≥дкрити
шл¤х до новоњ парадигми.
- оли проблема нормальноњ науки, що њњ треба
розв'¤зувати за допомогою в≥домих правил
≥ процедур не п≥ддаЇтьс¤ чисельним натискам
нав≥ть найталановит≥ших вчених, коли ≥нструмент,
призначений дл¤ ц≥лей нормального досл≥дженн¤,
ви¤вл¤Їтьс¤ неспроможним функц≥онувати так,
¤к це передбачалос¤ - усе це св≥дчить про
аномал≥ю, ¤ку не вдаЇтьс¤ узгодити
з нормами профес≥йноњ осв≥ти. оли фах≥вець
не може б≥льше уникати таких аномал≥й,
¤к≥ руйнують на¤вну традиц≥ю науковоњ практики, -
починаютьс¤ нетрадиц≥йн≥ досл≥дженн¤,
¤к≥ привод¤ть усю галузь науки до новоњ системи
припис≥в (commitments), до нового базису
дл¤ практики наукових досл≥джень.
“ак≥ вин¤тков≥ ситуац≥њ, в ¤ких виникаЇ
зм≥на профес≥йних припис≥в -
науков≥ революц≥њ.
- ѕередумова науковоњ революц≥њ:
усв≥домленн¤ певною частиною наукового сп≥втовариства,
що на¤вна парадигма перестала адекватно функц≥онувати
у досл≥дженн≥ того аспекту природи, до ¤кого сама
ц¤ парадигма ран≥ше проклала шл¤х.
- Ќаукова революц≥¤:
- некумул¤тивний перех≥д до новоњ парадигми,
несум≥сноњ з≥ старою.
- винесенн¤ вироку, ¤кий призводить ученого
до в≥дмови в≥д ран≥ше прийн¤тоњ теор≥њ,
завжди грунтуЇтьс¤ на чомусь б≥льшому,
чим з≥ставленн¤ теор≥њ з довк≥лл¤м.
–≥шенн¤ зректис¤ парадигми завжди водночас Ї р≥шенн¤м
прийн¤ти ≥ншу парадигму, а висновок, що призводить
до такого р≥шенн¤, включаЇ ¤к з≥ставленн¤ обох
парадигм з природою, так ≥ пор≥вн¤нн¤
парадигм одна з одною.
- це процес реконструкц≥њ галуз≥ на нових
п≥дставах, що зм≥нюють де¤к≥ найелементарн≥ш≥
теоретичн≥ узагальненн¤ в дан≥й галуз≥.
- ѕрирода наукових революц≥й: ¤к≥сне
перетворенн¤ наукового у¤вленн¤ ученого про св≥т.
- Ќасл≥док науковоњ революц≥њ:
- в≥дм≥нност≥ м≥ж наступницькими парадигмами Ї
фундаментальними. ќск≥льки парадигми
Ї джерелом засоб≥в, проблемних ситуац≥й
≥ стандарт≥в розв'¤занн¤, прийн¤тих
певним розвиненим науковим сп≥втовариством
у певний час, то прийн¤тт¤ новоњ парадигми
змушуЇ перевизначати основи в≥дпов≥дноњ науки.
- ¤к насл≥док науковоњ революц≥њ -
зм≥на пон¤т≥йноњ с≥тки,
через ¤ку вчен≥ п≥знають св≥т. ¬они
зм≥нюють своњ погл¤ди на сферу досл≥дженн¤,
його методи ≥ ц≥л≥.
- –≥зниц¤ м≥ж зм≥ною ≥нтерпретац≥њ
та зм≥ною парадигми:
зм≥на ≥нтерпретац≥њ в≥дбуваЇтьс¤ в рамках
нормальноњ науки ≥ маЇ на мет≥ розробку
≥ вдосконаленн¤ вже на¤вноњ парадигми.
«ректис¤ парадигми - означаЇ припинити т≥ науков≥
досл≥дженн¤, ¤к≥ вона визначаЇ.
- ¬иб≥р ≥ легитимац≥¤ парадигм:
- питанн¤ вибору 1 парадигми з дек≥лькох
потрапл¤Ї в замкнене коло: кожна група використовуЇ
свою власну парадигму, щоб аргументувати захист
ц≥Їњ ж таки парадигми.
- ¤к у пол≥тичних революц≥¤х,
так ≥ п≥д час науковоњ революц≥њ у вибор≥
парадигми немаЇ ≥нстанц≥њ вищоњ,
н≥ж згода в≥дпов≥дного сп≥втовариства.
- питанн¤ вибору парадигми н≥коли
не можна розв'¤зати вин¤тково лог≥кою
та експериментом, необх≥дне переконанн¤.
ћаЇ бути основа (рац≥ональна чи ≥ррац≥ональна)
дл¤ в≥ри в теор≥ю-кандидата на статус парадигми.
ѕотужним засобом переконанн¤ Ї "переклад"
теор≥њ ≥ншого на свою власну мову.
- парадигми набувають свого статусу тому, що
њх використанн¤ приводить до усп≥ху швидше,
н≥ж застосуванн¤ конкуруючих з ними
способ≥в розв'¤занн¤ тих проблем,
що њх досл≥дницька група визнаЇ найгостр≥шими.
„асто критер≥Їм виступаЇ нав≥ть перспектива усп≥ху.
“еор≥¤, прийн¤та у вигл¤д≥ парадигми,
маЇ видаватис¤ кращою, н≥ж конкуруюч≥
з нею теор≥њ, але вона н≥¤к не зобов'¤зана
по¤снювати ус≥ факти, що зустр≥чаютьс¤ на њњ шл¤ху.
- коли вперше пропонуЇтьс¤ новий кандидат
у парадигму, то з його допомогою зр≥дка розв'¤зують
б≥льш н≥ж дек≥лька проблем, з ¤кими в≥н з≥ткнувс¤,
≥ б≥льш≥сть цих розв'¤зань далека в≥д досконалост≥.
«начно п≥зн≥ше, вже п≥сл¤ того, ¤к нову парадигму
сприйн¤ли, вона розповсюдилас¤,
зазвичай виникаЇ вир≥шальна аргументац≥¤
на њњ користь.
- –еволюц≥њ ¤к зм≥на св≥тогл¤ду:
- в пер≥од революц≥й вчен≥ бачать нове
≥ отримують ≥нш≥ результати нав≥ть тод≥,
коли послуговуютьс¤ звичайними ≥нструментами
в галуз¤х, ¤к≥ вони досл≥джували до цього.
- зм≥на в парадигм≥ змушуЇ вчених бачити св≥т
досл≥дницьких проблем в ≥ншому св≥тл≥.
- передумовою сприйманн¤ Ї певний стереотип,
що нагадуЇ парадигму. “е, що людина бачить,
залежить ≥ в≥д того, на що вона дивитьс¤,
≥ в≥д того, що навчив њњ бачити попередн≥й
в≥зуально-концептуальний досв≥д. ћи можемо реЇструвати
зм≥ну баченн¤ стосовно певного ≥снуючого стандарту
баченн¤, що виходить з на¤вноњ парадигми.
Ќаприклад: легк≥сть ≥ швидк≥сть,
з ¤кою астрономи к≥нц¤ XVII ст. почали
в≥дкривати нов≥ планети ≥ ¤вища,
коли спостер≥гали за традиц≥йними
об'Їктами з допомогою старих ≥нструмент≥в,
викликаЇ бажанн¤ сказати, що п≥сл¤ оперн≥ка
вони почали жити в ≥ншому св≥т≥.
- наука не маЇ справи з ус≥ма
можливими лабораторними операц≥¤ми. «ам≥сть
цього вона добираЇ операц≥њ, доречн≥
з погл¤ду з≥ставленн¤ парадигми
з безпосередн≥м досв≥дом, ¤кий ц¤ парадигма
частково визначаЇ. ќдна й та сама операц≥¤,
¤кщо њњ застосувати до природи через ≥ншу парадигму,
може св≥дчити про ц≥лком ≥нший б≥к законом≥рност≥
природи.
- Ќевидим≥сть наукових революц≥й:
- таке враженн¤ виникаЇ через те, що джерелом ≥нформац≥њ про
дос¤гненн¤ науки виступають науков≥ п≥дручники.
ћета п≥дручник≥в - навчанн¤ словнику ≥
синтаксису сучасноњ науковоњ мови, тому
вони описують встановлен≥ дос¤гненн¤ минулих
революц≥й ¤к основу сучасноњ традиц≥њ нормальноњ
науки. ѕ≥дручники посилаютьс¤ т≥льки на ту частину
праць учених минулого, ¤ку можна сприйн¤ти
¤к внесок у постановку ≥ розв'¤занн¤ проблем,
що в≥дпов≥дають прийн¤т≥й у п≥дручнику парадигм≥.
”чен≥ минулого зображен≥ ¤к так≥, що працювали
в тому ж самому кол≥ пост≥йних проблем ≥ з тим самим
набором канон≥в, за ¤кими останн¤ революц≥¤
в науков≥й теор≥њ ≥ метод≥ закр≥пила прерогативи
науковост≥. ѕопередн≥й розвиток даноњ дисципл≥ни
розгл¤даЇтьс¤ ¤к л≥н≥йно спр¤мований до њњ нин≥шн≥х
висот.
- “радиц≥йне у¤вленн¤ про науку ≥ прогрес:
наукою Ї галузь знань, що прогресуЇ.
Ќаука розгл¤даЇтьс¤ ¤к п≥дприЇмство,
що пост≥йно наближаЇтьс¤ до ¤коњсь мети,
заздалег≥дь встановленоњ природою.
- ≈волюц≥йний погл¤д на науку, запропонований автором:
- прогрес у¤вл¤Їтьс¤ очевидною ≥ гарантованою
тенденц≥Їю т≥льки прот¤гом пер≥од≥в нормальноњ науки.
- чи справд≥ ≥снуЇ ¤кесь повне, об'Їктивне,
≥стинне у¤вленн¤ про природу, а належне наукове
дос¤гненн¤ здатне наблизити нас до ц≥Їњ мети?
„и не сл≥д нам переор≥Їнтуватис¤ з "прогресу до т≥Їњ
≥стинноњ остаточноњ мети" на "еволюц≥ю в≥д
на¤вного стану розвитку"?
- науковий розвиток - процес еволюц≥њ в≥д
прим≥тивних початк≥в, процес, посл≥довним стад≥¤м
¤кого характерн≥ детал≥зац≥¤, досконал≥ше розум≥нн¤
природи, спец≥ал≥зац≥¤ вчених. јле н≥що з≥ сказаного
не робить цей процес еволюц≥њ спр¤мованим на
щось.
- ѕрирода науковоњ осв≥ти:
- у музиц≥, образотворчому мистецтв≥, л≥тератур≥
людина отримуЇ осв≥ту, знайомл¤чись з прац¤ми ≥нших митц≥в,
передовс≥м попередник≥в. ѕ≥дручники часто грають
другор¤дну роль.
- в ≥стор≥њ, ф≥лософ≥њ ≥ сусп≥льних науках
навчальна¤ л≥тература поЇднуЇтьс¤ з читанн¤м класичних
першоджерел та сучасних досл≥дницьких пов≥домлень,
що њх пишуть учен≥ один дл¤ одного. —тудент
пост≥йно знаходитьс¤ в кол≥ численних ≥ несум≥сних
одне з одним розв'¤зань цих конкуруючих проблем.
- в галуз≥ природничих наук студент покладаЇтьс¤
переважно на п≥дручники та досл≥дницьк≥ статт≥,
а згодом - на власн≥ досл≥дженн¤. Ќ≥хто не вимагаЇ в≥д
студента-ф≥зика читати прац≥ Ќьютона, ‘араде¤,
≈йнштейна, коли все, що йому треба знати про ц≥ прац≥,
викладено значно стисл≥ше, точн≥ше ≥ систематичн≥ше
в сучасних п≥дручниках.
- ѕозитив≥зм:
обмежуЇ прийн¤ту теор≥ю так, щоб вона не мала
можливост≥ суперечити жодн≥й з попередн≥х теор≥й;
теор≥¤ не може суперечити жодному з≥ своњх одиничних випадк≥в;
теор≥¤ обмежуЇ вченого необх≥дн≥стю керуватись лише
њњ на¤вними застосуванн¤ми. “од≥ не може бути жодних
неспод≥ваностей, аномал≥й, криз - не функц≥онуватиме механ≥зм,
що п≥дказуЇ науковому сп≥втовариству, ¤к≥ проблеми можуть
привести до фундаментальних зм≥н.
- «вичайна модель розвитку зр≥лоњ науки:
- посл≥довний перех≥д в≥д одн≥Їњ парадигми
до ≥ншоњ через наукову революц≥ю. Ќаприклад:
в≥д корпускул¤рноњ до хвильовоњ теор≥њ св≥тла у ф≥зиц≥.
- критер≥й зр≥лост≥ науковоњ дисципл≥ни -
коли певна група приходить до парадигми,
спроможноњ спр¤мовувати досл≥дженн¤
вс≥Їњ групи в ц≥лому. ƒосл≥дженн¤ стаЇ спец≥ал≥зован≥шим.
на главную страницу